مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» گفت‌وگو با «ميترا هنرمند» نويسنده كتاب اولين قصه‌گوي شهر

 

 

«میترا هنرمند» متولد ۱۳۴۲ در تهران است و مدرك كارشناسي خود را در رشته پرستاري دريافت كرده است. وی از سال ۸۴ با حضور در کلاس‌های حوزه هنری کار نوشتاری در حوزه ادبی را شروع کرد. اولین کار او با عنوان «فریادهای بی‌صدا» به همت انجمن قلم ویژه مخاطبان بزرگسال راهی بازار كتاب شد.

بخشی از داستان‌های این اثر که مجموعه داستان‌های کوتاه را شامل می‌شود در جشنواره‌هایی همچون جشنواره اصفهان جوایزی را به خود اختصاص داده‌ است. اين نويسنده به تازگي كتاب «قصه‌گوي شهر» را به پايان رسانده، اين كتاب درباره زندگي اولين گوينده قصه در راديو است. گفت و گوی تهران امروز با وی را  در ادامه می خوانید.

 

چرا تصميم به نگارش زندگي‌نامه «فضل‌الله مهتدي» گرفتيد؟

انجمن قلم اسامي بيش از ۵۰ نفر از افراد برجسته فرهنگي، ادبي و هنري را تهيه كرد و قرار شد تا زندگي‌نامه داستاني هر يك از اين بزرگان توسط نويسندگان نوشته شود. بنده علاوه بر كار كودك و نوجوان،‌كار بزرگسال نيز انجام دادم و به واسطه علاقه به مرحوم«فضل‌الله مهتدي» (صبحي) نگارش زندگي‌نامه وي را در دست گرفتم.

در نگارش كتاب‌هاي زندگي‌نامه، منابع نقش اساسي در شكل‌گيري اثر دارند، با توجه به زندگي مرحوم مهتدي آيا توانستيد منابع را به راحتي به دست آوريد؟

متاسفانه منابع كمي براي پژوهش و تحقيق در اين زمينه در اختيار داشتم و استادان و كساني كه مي‌توانستند در اين زمينه صحبت كنند، آن‌طور كه بايد و شايد ‌همكاري نكردند و چون مهتدي ازدواج هم نكرده بود، نتوانستم اطلاعاتي از خانواده وي به دست آورم. تنها منابع من در نگارش كتاب «قصه‌گوي شهر» دو كتاب خاطراتي بود كه مهتدي درباره خودش نوشت. اين دو كتاب زندگي‌نامه نوشت وي بوده كه البته مهتدي كتاب‌هاي زيادي درباره قصه‌هاي كهن ايراني نيز نوشته است.

نوع نگارش آثار داستاني يا زندگي‌نامه متفاوت است، آيا در نگارش كتاب از تمام مستندات استفاده شده يا خود شما هم از تخيل نويسندگي استفاده كرده‌ايد؟

ببينيد، اين كتاب زندگي‌نامه‌اي است كه به صورت داستاني نوشته شده، در نگارش يك داستان،‌ نويسنده به راحتي از تمام تخيل خود مي‌تواند به راحتي استفاده كند اما در نگارش آثار زندگي‌نامه، نويسنده متعهد مي‌شود كه از مستندات و واقعيات نيز استفاده كرده و با اين حال باز هم به گونه‌اي تخيل در نگارش استفاده مي‌شود. داستان زاييده فكري آدمي است كه خيلي راحت مي‌توان از آن استفاده كرد اما در نگارش زندگي‌نامه داستاني لذت زيادي وجود دارد.

چطور شد نام كتاب را «قصه‌گوي شهر» گذاشتيد؟

اين نام را از نوشته روي سنگ قبر صبحي وام گرفته‌ام. «ياعلي قصه‌گوي شهر شما، بشنو از ني چون حكايت مي‌كند، از جدايي‌ها شكايت مي‌كند» جمله‌اي ماندگار است كه صبحي هميشه در آغاز گفتن قصه‌هايش در راديو مي‌گفت و روي سنگ قبر وي نيز نام «قصه‌گوي شهر» آمده است.

روند نگارش كتاب چقدر به طول انجاميد؟

پروسه نگارش كتاب شش ماه طول كشيد.

اين مجموعه آثار چه زماني وارد بازار كتاب‌ مي‌شوند؟

اين كتاب مجوز نشر خود را از وزارت ارشاد گرفته و قرار است اين مجموعه كتاب‌ها كه توسط انجمن قلم سفارش نگارش آن داده شده، با هم منتشر و روانه بازار كتاب شود.

به جز كتاب «قصه‌گوي شهر» اثري از شما وارد بازار كتاب شده است؟

كتاب «فريادهاي بي‌صدا» را نوشته‌ام كه توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است. كتاب ديگري نيز توسط نشر فاتحان وارد بازار كتاب شده كه درباره «زندگي‌نامه شهيد همت» است، اين اثر ‌«سفرنامه آسمان» نام دارد. اولين مجموعه داستاني بلند را هم در دست دارم كه براي گروه سني بزرگسال بوده و تاكنون ۵۰ درصد آن نوشته شده كه در قالب داستان‌هاي مجزا به مباحث اجتماعي مي‌پردازد. اين اثر قرار است توسط انتشارات اميركبير منتشر شود. همچنين زندگي‌نامه شهيد محمدنژاد نيز با نام «وارنا تا واراس» نوشته‌ام كه اين كتاب نيز به تازگي منتشر شده است.

چرا نام «وارتا تا واراس» را براي آن انتخاب كرده‌ايد؟

«وارتا تا واراس» به زندگی‌نامه شهید محمد محمدی‌نژاد از نیروهای تدارکاتی و پشتیبانی در دوره هشت سال پایداری می‌پردازد و به سفارش ستاد بزرگداشت شهدای تدارکات و پشتیبانی نوشته شده است. «وارتا» نام قدیمی گیلان و «واراس» نام یکی از ارتفاعات مناطق جنگی است.

به عنوان نويسنده وضعيت نگارش كتاب در حوزه‌هاي مختلف را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

اين ثابت شده كه نويسندگان در هر دوره‌اي تنها از راه نوشتن نمي‌توانند ارتزاق كنند و در حال حاضر اين سختي بيشتر شده،‌امروز به دليل پايين آمدن سرانه خريد كتاب و وضعيت چرخه توليد و نشر بيشتر نويسندگان به سفارش نويسي روي آورده‌اند.

با نگاهي به آثاري كه شما نوشته‌ايد، مشخص است كه كار سفارشي زياد انجام داده‌ايد؟

البته با اصل سفارش‌نويسي مخالف نيستم و اگر سفارش‌نويسي بتواند بر اساس شناخت نويسندگان از موضوع صورت بگيرد، آثاري كه توليد مي‌شوند قابل تامل خواهند بود. در زمينه سفارش‌نويسي نويسندگان توانايي كار كرده‌اند كه آثار بزرگي را وارد نشر كتاب كرده‌اند.

گويا اين سفارش‌نويسي براي نوقلمان و نويسندگان جوان بسيار لذت‌بخش است؟

ببينيد يك نكته در حوزه سفارش‌نويسي وجود دارد در حال حاضر نويسندگان تازه‌كار براي چاپ و نشر يك كتاب بايد از هفت خوان رستم بگذرند و در اين حوزه مشكلات چندين برابر شده است و در اين ميان سفارش‌نويسي ديگر اين هفت‌خوان را براي نويسندگان به‌دنبال ندارد.

شما تا چه اندازه جشنواره‌هاي ادبي را در رشد آثار ادبي تاثيرگذار مي‌دانيد؟

معتقدم برگزاري جشنواره‌هاي ادبي متعدد اعم از دولتي و خصوصي تاثير خود را در رشد آثار ادبي داشته و براي تازه‌قلم‌ها مي‌تواند موثر باشد.اگر اين جشنواره‌ها بر اساس ضوابط پيش بروند و داوري‌ها نيز بر اساس معيارهاي دقيق باشد، مي‌تواند تاثير خوبي داشته باشد. جوايز هر اندازه بي‌غرض باشد تاثير بيشتري خواهد داشت. من براي اولين بار كه جايزه يكي از اين جشنواره‌هاي ادبي را دريافت كردم واقعا تاثير خوبي در تشويق من داشت.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:ميترا هنرمند,اولين قصه‌گوي شهر , | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب